Hoe vergroot je de kansen om jouw waarborgsom terug te krijgen?
Voorkomen is beter dan genezen. En die uitdrukking is ook van toepassing op waarborgsommen. Hieronder lees je wat tips die je kan gebruiken om de kans op een volledige teruggave te vergroten.
Check-in
Voordat je de huurovereenkomst tekent zal je vaak een rondleiding door het huis krijgen. Dit is een inspectie van het gehuurde bij aanvang van de huurovereenkomst. De inspectie wordt vastgelegd in het check-in rapport. In dat rapport staan alle gebreken waar het gehuurde last van heeft. Dit is een zeer belangrijk document, want het check-in rapport zal uiteindelijk vergeleken worden met het check-out rapport. De verschillen komen dan voor rekening van de huurder. Het is dus van belang om pas jouw handtekening onder het check-in rapport te plaatsen, indien je het ook daadwerkelijk eens bent met de inhoud van het rapport. In mijn praktijk kom ik helaas nog vaak het fenomeen tegen dat klanten het niet eens waren met het check-in rapport, maar wel hun handtekening eronder hebben geplaatst. Ze stellen dan dat zij niet wisten waarvoor ze tekenden of door de verhuurder onder druk gezet werden. Helaas worden dit soort verweren door rechters gepasseerd. Indien je het niet eens bent met de bevindingen in het check-in rapport, dan dien je het niet te ondertekenen, dan wel opmerkingen (met pen) op het check-in formulier bij te schrijven.
Maak altijd zelf ook foto’s en een video. Het check-in rapport bevat meestal ook al foto’s en video’s, maar deze zijn door de verhuurder gemaakt en hij heeft er belang bij om de slechte punten aan het gehuurde niet vast te leggen.
In de meeste huurovereenkomsten staat trouwens ook dat de huurder nog twee weken na aanvang van de huurovereenkomst de tijd heeft om gebreken te vermelden die niet op het check-in rapport vermeld stonden alsnog aan de verhuurder te melden. Maak hier als huurder dan ook gebruik van nadat je eenmaal in het gehuurde bent gaan wonen.
Voorinspectie
Dit is de inspectie die meestal twee tot vier weken voor het einde van de huurovereenkomst worden gehouden. Dit is dus niet de eindinspectie. Tijdens de voorinspectie wordt het gehuurde geïnspecteerd door beide partijen en krijgt de huurder te horen wat hij nog allemaal moet herstellen, zodat het gehuurde in goede staat kan worden opgeleverd. Denk hierbij aan het opnieuw schilderen van een bepaalde muur of het huis goed schoonmaken.
Indien de verhuurder van mening is dat je bepaalde punten moet herstellen zorg er dan voor dat hij dit in het voorinspectie rapport vermeldt of in ieder geval schriftelijk bevestigt, zodat hier later geen discussie over zal zijn.
Het idee achter een voorinspectie is om de huurder de kans te geven om al deze gebreken zelf op te lossen zodat deze kosten niet ten laste gaan van de waarborgsom. Het is ook meestal goedkoper voor een huurder om een muur over te schilderen dan door een professionele schilder.
In sommige huurovereenkomsten staat dat de huurder verantwoordelijk is om de afspraak voor een voorinspectie te maken. Ofschoon genoeg rechters van oordeel zijn dat deze verantwoordelijkheid bij de verhuurder ligt, is het altijd een goed idee om zelf te proberen om een voorinspectie in te plannen. Vraag dit schriftelijk en niet telefonisch.
Check-out rapport
Aan het einde van de huurovereenkomst vindt wederom een inspectie plaats. Ook hier is het van belang dat je niet jouw handtekening plaatst onder een check-out rapport, indien je het niet eens bent met de inhoud ervan. Als de verhuurder het niet toelaat dat je zelf nog opmerkingen in het check-out rapport vermeldt, teken dan niets en stuur zelf een mail met de punten waarvan jij vindt dat die nog in het rapport horen en van de punten waar je het niet mee eens bent.
Ook hier is het van belang dat je zelf foto’s/video maakt. Sommige klanten zijn niet eens bij de check-out aanwezig, zodat de verhuurder vrij spel heeft. Dit is een grote fout. Indien je door omstandigheden niet bij de eindinspectie aanwezig kan zijn, regel dan dat een vriend of vriendin aanwezig is namens jou.
Tot slot nog de tip om het gehuurde professioneel schoon te laten maken door een schoonmaakbedrijf en alle belangrijke afspraken die jij met jouw verhuurder maakt schriftelijk vast te leggen. Je kan beter per e-mail of Whatsapp met jouw verhuurder corresponderen dan via de telefoon, want daarvan kan jij later niets van bewijzen.