Wat te doen als de verhuurder de waarborgsom niet terugbetaalt? 

Steeds meer expats hebben problemen om hun borg terug te krijgen na afloop van hun huurcontract. Vooral kleine particuliere verhuurders lijken te hebben ontdekt dat ze kunnen weigeren om de borg terug te betalen, omdat huurders, vooral diegenen die hun rechten niet kennen en in het buitenland zijn, geen actie ondernemen. Verhuurders eisen vaak schoonmaakkosten en een schadevergoeding lang nadat de huurder is verhuisd. 

Wat kan je in zo’n geval doen en waar moet je op letten als je een nieuw huurcontract tekent?

Check-in rapport
Het is belangrijk om te controleren of er een check-in rapport is opgesteld. De verhuurder en de huurder ondertekenen normaal gesproken aan het begin van de huurovereenkomst een check-in rapport. In dat rapport wordt de staat van het gehuurde vastgelegd. Is zo’n rapport er niet? Dan is de wet aan de kant van de huurder: er wordt dan aangenomen dat de huurder het gehuurde heeft ontvangen in de staat waarin het zich bevindt aan het einde van het contract. De verhuurder moet het tegendeel bewijzen.

In de meeste gevallen is er een check-in rapport. Als er geen foto’s zijn en de staat van het gehuurde slechts wordt beschreven met termen als goed, redelijk en slecht, is er geen sprake van een goed check-in rapport, omdat deze termen voor interpretatie vatbaar zijn. Nogmaals: de bewijslast ligt bij de verhuurder. Jij moet de huurwoning inspecteren zoals je een huurauto zou inspecteren: zorg ervoor dat alle gebreken duidelijk gedocumenteerd zijn, zodat je aan het einde van de huurperiode niet aansprakelijk bent voor reparaties. Maak foto’s en voeg ze toe aan het rapport.

Voorinspectie rapport
Een ding dat verhuurders vaak vergeten te noteren is een voorinspectie rapport. Dit is niet het check-out rapport, maar het rapport twee tot vier weken voor de check-out. Het idee achter een voorinspectie is om de huurder ruim de tijd te geven om eventuele gebreken te verhelpen voordat hij verhuist. Met andere woorden: de huurder moet een redelijke kans krijgen om zelf herstelwerkzaamheden uit te voeren. Als de verhuurder problemen heeft op het moment van de eindinspectie terwijl er geen inspectie voor vertrek is uitgevoerd, kan dit de verhuurder beperken in zijn claims. 

In sommige huurcontracten staat dat de huurder een afspraak moet maken met de verhuurder voor een voorinspectie. Maar zelfs als het contract geen voorinspectie vermeldt, lijkt het redelijk dat de huurder een actieve rol speelt door te proberen een voorinspectie in te plannen.

Check-out rapport
Een checkout-rapport is de basis van de vorderingen die de verhuurder op de huurder kan hebben. Daarom teken je het alleen als je het eens bent met de inhoud. Als je het er niet helemaal mee eens bent, kan je afspreken om de geschilpunten te identificeren, ze op te schrijven in hetzelfde rapport en foto’s te maken van die problemen en vervolgens het rapport te ondertekenen.

Wees je ervan bewust dat een huurder niet aansprakelijk kan worden gesteld voor aantasting van het gehuurde als gevolg van normale slijtage en veroudering (dus verkleuring van muren of vloeren door (gebrek aan) zonlicht wordt over het algemeen niet beschouwd als een gebrek waarvoor de huurder aansprakelijk is). 

De verhuurder maakt meestal foto’s ten behoeve van het check-out rapport. Maak echter altijd zelf foto’s en video’s van het gehuurde aan het einde van de huurovereenkomst, vooral van zaken waarvan je vermoedt dat de verhuurder zal beweren dat het een gebrek is. Voeg die foto’s toe aan het eindrapport. 

Verborgen gebreken
Een huurder kan aansprakelijk zijn voor gebreken die na de eindinspectie worden ontdekt als de verhuurder bewijst dat deze redelijkerwijs niet tijdens de eindinspectie konden worden ontdekt, terwijl deze gebreken bij aanvang van de huurovereenkomst nog niet bestonden. 

Wat kun je doen?
Weigert jouw verhuurder (een deel van) jouw borg terug te betalen? Hopelijk weet je na het lezen op deze website meer over jouw rechten. Probeer eerst tot een minnelijke regeling te komen met jouw verhuurder door hem een e-mail of aangetekende brief te sturen waarin je uitlegt waarom je vindt dat hij niet het recht heeft om uw waarborgsom in te houden op basis van jouw nieuwe opgedane kennis. Geef hem twee weken de tijd om de borg terug te betalen. Als de verhuurder hier geen gehoor aan geeft, is het tijd om onze diensten in te schakelen.